Välkommen till Uppsala Rotaryklubb 2024/2025

Lars Hedström

Välkommen till Uppsala Rotaryklubb verksamhetsåret 2024/2025

Lars Hedström, president 2024/2025

Varmt välkommen till Rotaryåret 2024/2025!

Jag känner mig hedrad över att ånyo få vara klubbens president, senast var 2012. Mina erfarenheter från tidigare engagemang gör att jag känner mig extra redo denna gång men även trygg i vad som ska utföras och prioriteras.

Uppsala Rotaryklubbs arbete med barncentret i Desesti, Rumänien är vårt hittills största projekt drivet i egen regi. Ett mycket lyckosamt lotteri genomfördes som kulm på förra verksamhetsåret och i år väntar flera aktiviteter för att bredda engagemanget även från syskonklubbar i distriktet men framförallt genom banden till klubbarna lokalt på plats inklusive distriktet i Rumänien. Arbetet med monetärt stöd för projektet ur medel från Rotary Foundation fortgår alltjämt och kalibreras för att nå bästa resultat.

Ett internationellt projekt som är oerhört viktigt i ljuset av kriget mellan Israel och Hamas är End-Polio-Now. Under augusti kom uppgifter om första utbrottet på 25 år i regionen. Då detta skrivs finns beslut om tre dagars humanitär paus av striderna i Gaza för att vaccinera mot polio. Rotarys världsvida projekt fyller alltjämt en viktig uppgift och Uppsala Rotaryklubb deltar som en av värdklubbarna för årets konsert till förmån för End-Polio-Now tisdag den 19 november.

Vidare så har vi högt ställda mål på stöd lokalt till Uppsala Stadsmission, Diakonicentrum, Uppsala Rotary Peace center, stöd till vår utbytesstudent Mau Kobayashi från Japan samt aktivt delta i Rotarys eldsjäl och Guldhjärta.

Avslutningsvis så har vi ett väl avvägt program, sammansatt av inkommande president Heléne Lagerquist, för hela höstterminen. Allt finns utlagt på vår hemsida samt tryckt i en pamflett. Kom till vår nya möteslokal, Katalins Jazzbar Roslagsgatan 1 och träffa andra medlemmar samt föredragshållare och ta med en gäst.

Så boka in onsdagarna för Rotary och ånyo varmt välkommen!

Lars Hedström, president 2024/2025