Cecilia Wassén "Qumran och Dödahvsrullarna"

onsdag 21 oktober 2020 12:00-13:00, Hotell Duvan Samariterhemmet Dragarbrunnsgatan 69 753 20 Uppsala

2021 10 21 - föredrag
Cecilia Wassén inleder miniserien om Dödahavsrullarna med del 1:
”Qumran och Dödahavsrullarna”—1947 upptäcktes de första pergamentrullarna ur ett stort bibliotek i öknen vid Döda havet. Vad var det för plats och varför gömdes rullarna i grottor?

Cecilia Wassén är lektor och docent i Nya testamentet vid Uppsala universitet. Hon har skrivit många vetenskapliga artiklar om Dödahavsrullarna över ämnen såsom kvinnor, barn, renhetsregler, måltidsgemenskap, apokalyptik, änglar och demoner. Hon är redaktör för boken Dödahavsrullarna: innehåll, bakgrund och betydelse (Atlantis, 2011) och är en av redaktörerna för Dödahavsrullarna Svensk översättning (Bibelakademiförlaget, 2017). Hennes bok Women in the Damascus Document (Brill/Society of Biblical Literature, 2005), behandlar kvinnor I Qumranrörelsen. Hennes senaste bok, som hon skrivit tillsammans med Tobias Hägerland, Den okände Jesus (Langenskiöld, 2016), handlar om den historiske personen Jesus. Den kommer gest ut nästa år på engelska av bokförlaget Bloomsbury.Zoomlänken till mötet på onsdag:

klicka här för att starta Zoom

(Om det frågas efter lösenord så ange 184804)

För fysiskt deltagande och lunch anmäller ni er till Björn Lindé, Klubbmästare Uppsala Rotaryklubb,  linde@miracle.se